11 June 2012

TUNANG ?



hai sume.. ari nih meh kite cite pasal tunang ..


Pertunangan ialah satu langkah bagi seorang lelaki menyampaikan keinginannya untuk mengahwini seseorang perempuan yang disukainya samada langsung kepada perempuan tersebut atau kepada walinya. Ianya boleh dilakukan secara langsung oleh lelaki yang hendak berkahwin atau melalui wakilnya. Sekiranya hasrat hati lelaki itu diterima oleh perempuan berkenaan maka mereka menjadi pasangan tunang. Bermula dengan penerimaan wanita yang berkenaan sehinggalah masa Ijab dan Qabul, inilah yang dinamakan sebagai tempoh pertunangan. Sebelum lelaki meminang seseorang perempuan, penting untuk dia merisik dan menyelidik latar belakang perempuan yang ingin dipinangnya terlebih dahulu serta yakin dengan pilihannya setelah melakukan Istikharah dan sebagainya. Yakin dengan pilihan pasangan ini sangat penting untuk mengelakkan pinangan yang dibuat ditarik balik. Ini kerana tindakan seperti ini akan menyakiti hati wanita, melukai perasaannya dan menjatuhkan kehormatannya.

Exceli dalam tempoh bertunang la macam2 yg kita akan lalui.. mcm2 dugaan... mcm2 halangan.. yela, setan mmg x suke umat Islam nih bersatu... so, mcm2 la die akan wat... tapi kite jgn mudah trpengaruh dgn ckap2 die... bertunang nih kire mcm kite da cop die la... so , kire mcm ikat utk kite... kire da dapat lesen L .. bkn P k... then... mase tuh gak kite mengenali perangai masing2.. ati budi masing2 sblm kite dinikahkan... 

Sampai ari nih saya da bertunang selame dkt 2 taon... lame kn.. sbnrnye tunang lame2 nih x elok.. tapi ape boleh buat... banyak masalah dtg mendadak... siyes la saya jeles bile tengok kwn2 saye yang dah nak kawen.. da nak dpt baby... yg dah dapat baby.... tapi xpe la.. mgkin ade hikmah kn stiap yg trjadi nih... semoga saya teros sabar menanti detik2 indah itu nanti.... x sabar rasenye nak memiliki org yg paling kite syg... semoge Allah permudahkan semuanye.. :)

Harapan saya semoge saye dan die akan dapat disatukan dalam ikatan yang sah disisi Islam dan disisi Allah S.W.T ... harapnya juge kami boleh menepuhi semua dugaan yang datang pada kami.. aminnn... aminnn... :)


No comments:

 

Copyright © 2010 Reserved to Nik Nur Ain
Design by BELLASAHIDI